dis teli takan kadin agzi

Ortodonti

Ortodonti genel olarak dişlerin dizilişinde gözlemlenen yapısal pozisyon bozuklukları ile buna ek olarak görülen çene yapısındaki deformasyonlardır. Yani ortodonti, konum bozukluğuna sahip olan dişlerin çenenin tespit edilmesi, erken dönemde önlenmesi veya durulmasıyla birlikte ileri dönemde iyileştirilmesini kapsar. Toplumda sıklıkla diş teli tedavisi olarak da bilinen bir bölümdür.

Ortodonti Tedavisi Hangi Durumlarda Gerekir?

Ortodonti tedavisi hangi durumlarda gerekir konusunda ortodontik anlamda en sık görülen problemler dişlerin konum bozukluklarına sahip olması sonucunda bazen çenenin veya dolaylı olarak tüm yüzün duruşunda istenmeyen değişikliklerin yaşanmasıdır.

Ortodonti tedavisi sadece ortodonti alanında uzmanlık yapmış diş hekimlerinin muayene ve planlaması sonrası gerçekleştirilir. Dişlerin yanlış dizilimi sonucunda dişlerde ve birbirleri ile ilişkilerinde 6 temel farklı bozukluk türlerinin önüne geçilir ve tedaviler gerçekleştirilir.

Hangi Ortodontik Bozukluk Çeşitlerinin Önüne Geçilir?

Ortodonti ne yapar bakıldığı zaman birçok farklı bozukluk çeşitlerinin tedavileri yapılmaktadır. Bunlardan biri üst dişlerin alt dişleri normalden daha fazla şekilde örtmesidir ve bu bozukluklarla birlikte üst dişler alta göre konumlandırılarak ortodonti tedavileri ile düzeltilir. Bunun dışında hangi ortodonti tedavilerinin önüne geçilir konusunda,

• Alt dişlerin üst dişlere oranda daha önde olması durumu ve alt ve üst dişler arasında ters kapanış görülmesi.
  • Arka dişlerin kapanmak üzere birbirine değdiği durumlarda bile ön dişlerin birbirine değmemesi ve dişlerin arasının aralık kalması durumu.
  • Genetik sebepler veya dış etkenlerle kaybedilen dişlerin arasında boşluk oluşması durumu.
  • Çapraşıklık yani bir çenede veya her ikisinde birden dişlerin sağlıklı şekilde çıkması için yeterli yerin olmaması ve oluşan sıkışıklığın dizilim bozuklukların yol açması durumu.

Gibi ve tüm bunların dışında kazalar, yaralanmalar veya fiziksel travmalar gibi hastanın diş ve çene yapısında deformasyonlar meydana getiren durumlar sonucunda oluşan komplikasyonlar da yine ortodonti tedavi yöntemleri ile düzeltilmesi mümkündür.

Ortodonti Tedavisi Nasıl Yapılır?

Ortodonti tedavisi nasıl yapılır konusunda sorunlar genellikle diş teli ile beraber geçer. Günümüzde yaygın olarak kullanılan 4 tip ortodonti tedavi yöntemi bulunur ve işlem sırasında kullanılacak olan teller hastaların sahip olduğu yapısal bozukluğa veya bazı noktalara göre, hastaların beklentisine göre değişiklik gösterebilmektedir. Bunlardan biri metal diş telleri, dayanıklı ve çene diş yapısı göz önünde bulundurularak diş hekimleri tarafından dişin iç veya dış yüzeyine yerleştirilmesi mümkündür. Bunun dışında şeffaf diş teli, lingual diş teli, şeffaf plak gibi tedaviler olabilmektedir.

Ülkemizde ortodonti tedavileri kapsamında en sık şekilde diş teli kullanılmaktadır. Diş teli dişlerdeki çapraşıklığı engellemek adına kullanılabilmektedir ve dişleri hareket ettirmekle beraber çenenin gelişimini düzeltmek veya kasların gelişimini kontrol altına almak tedavilerin etkilerindendir. Ortodonti uzmanı ile diş hekiminin uygun gördüğü dişlere braketler yapıştırılır ve yapıştırılan braketlerin arasından geçirilen teller sayesinde dişler istenilen yöne doğru hareket ettirilir.

Neden Ortodonti Tedavisi Gerekir?

Neden ortodonti tedavisi gerekir bakıldığı zaman ortodontik tedavi sadece estetik kaygısı taşımayıp ileride karşılaşması mümkün olabilecek diş eti hastalıklarının önlenmesi, çene eklemlerindeki problemlerin önlenmesi, çiğneme işlevselliğinin sağlanması ve konuşma bozukluğu olan bireylerin bu problemini gidermesini amaçlar. Bu sebeple ortodontik probleme göre ortodontik sorunlar çözülebilir. Ortodonti branşı diş hekimliğinin diğer yan dalları ile iş birliği içerisinde çalışabilmektedir. Bunun dışında neden ortodonti tedavileri gerekir bakıldığı zaman,

• Bireylerin birçoğu öncelikle diş çapraşıklığından dolayı estetik kaygı yaşar ve sadece estetik kaygı değil aynı zamanda diğer birçok diş problemine neden olur.
  • Çapraşık dişlerde ağız hijyenini sağlamak zordur ve daha kolay şekilde çürük oluşabilir, bunun yanı sıra plak birikimi ara yüzlerde aratarak diş eti çekilmesiyle diş hastalıkları oluşabilir.
  • Dişlerdeki çapraşıklıktan dolayı özellikle üst çenesi ileride olan kişilerde özellikle düşme, top çarpması gibi ön dişleri daha çok etkilediği ve ön dişlerde sıklıkla kayıplara yol açabildiği gözlemlenmektedir.
  • Özellikle alt ve üst ön dişlerin arasında olması gereken fazla açıklık olan bireylerde bazı seslerin telaffuzu zorlanır ve konuşma bozuklukları görülür.

Tüm bu sorunlar daha birçok durumda ortodontik tedaviler yapılır ve en iyi Ortodonti tedavisi ile bireylerde daha güzel bir gülümseme ile daha güzel diş yapısı sayesinde kişilerin özgüveni artar, sosyal yaşantısında da genel olarak olumlu etkiler yaratır.