Ortodonti Nedir?

dis telleri takilmiş olan disler

Ortodonti, diş ve çenelerin uygun olmayan posizyonlarının teşhisi, önlenmesi ve tedavisi ile ilgilenen diş hekimliğinin bir dalıdır.

ORTODONTİ BÖLÜMÜNÜN İLGİLENDİĞİ RAHATSIZLIKLAR

• Dişlerdeki Çapraşıklık
  • Aralıklı Dişler
  • Dönük Dişler
  • Gömülü Dişler
  • Eksik Dişler
  • Orta Hat Uyuşmazlığı
  • Kapanış Bozuklukları
  • Çene Darlığı
  • İleri Çene

Ortodontik Tedavi Ne Kadar Gereklidir?

Ortodontik tedavi yalnızca estetik kaygısı taşımayıp, ileride karşılaşması mümkün olabilecek diş eti hastalıklarının önlenmesi, çene eklemindeki problemlerin önlenmesi, çiğneme işlevselliğinin sağlanması ve konuşma bozukluğu olan bireylerin bu problemini gidermesini amaçlar.

Dişlerindeki çapraşıklık, boşluk gibi düzensizlerden şikayetçi pek çok kişi ortodontik tedavi için geç kaldığını düşünüyor.

Özellikle erişkin bireyler iş ve sosyal yaşamlarından dolayı gülümsemelerinden hoşnut olmadığı halde ortodontik tedaviye başlamayı erteliyor.

Şeffaf Plak: Braketsiz ve metal tel kullanılmayan tedavi yöntemlerinden biri olan şeffaf aparey ya da farklı bir deyişle alignerlar, dişlerdeki çapraşıklığın tedavisinde kullanılır. Kişinin kendisinin çıkarıp takabildiği apareyler, şeffaf olmalarından ötürü estetik bir tedavi yöntemidir.

Braket: Tel ve braketler ile uygulanan bu tedavi yönteminde braketler diş yüzeyine yapıştırılır. Braketlerin arasından geçirilen tel sayesinde dişlere kuvvet uygulanır. Tercihe göre renkli ya da şeffaf braket takılabilir.

Sabit Yer Tutucu: Süt dişlerinin erken kaybedildiği durumlarda uygulanan sabit yer tutucu, kalıcı diş çıkana kadar diş boşluğuna yerleştirilir. Böylece diğer dişlerin bu boşluğa kayması önlenir.

Hareketli Pekiştirici: Tedavi sonrasında diş pozisyonunun korunması için kullanılan hareketli pekiştirici, aynı zamanda parmak emme alışkanlığının bırakılması için de kullanılabilir.

Çene Apareyleri: Splint olarak da bilinen bu aparey türü alt ya da üst çeneye yerleştirilir ve çenenin doğru bir şekilde kapanması sağlanır. Ayrıca temporomandibular eklem bozukluklarının tedavisinde de kullanılır.

Çene Genişletici: Üst çenenin genişlemesini sağlayan çene genişletici, damağa oturan plastik bir malzemeden oluşur.

Ortodontik Tedavisi Süresince Yenmemesi Gereken Yiyecekler ve İçecekler

• Sert Kuruyemişler
  • Tost, Sandviç, Dürüm, Sert Simit, Kızarmış Ekmek, Ekmeğin Sert Kısımları
  • Cips, Patlamış Mısır
  • Sert Meyveler,
  • Karamelli ve Yapışkan Çikolatalar
  • Lokum, sakız gibi Yapışkanlı Şeyler
  • Asitli içecekler

Dişlerinizi Fırçalamaya Özen Gösterin

Her yemeğin ardından dişlerinizi mutlaka fırçalamalısınız. Düzenli fırçalanmayan dişler arasında biriken yiyecekler bakteri oluşmasına uygun ortam yaratır. Gerekli ağız bakımının sağlanamaması sonucunda diş etlerinde oluşan iltihaplanmalar ve kanamalar, asit salgılanmasına neden olur. Normal şartlarda günde iki kez fırçalanan dişler, ortodontik tedavi sürecinde, her yemekten sonra gerçekleştirilmelidir.

Çocuklarda Ortodontik Tedavi Ne Zaman Yapılabilir?

ortodontik tedaviye başlamak için belirli bir yaş yoktur. Genel olarak süt dişlerinin dökülüp daimi dişlerin tamamlandığında zamanda tedaviye başlanmaktadır. Fakat çene gelişiminde problem olan çocuklarda ortodontik tedaviye büyüme gelişimleri tamamlanmadan başlamak gerekmektedir. Erken yaşta yaptığımız muayenelerde tespit ettiğimiz problemleri kısa süreli tedaviler ile ortadan kaldırarak durumun ağırlaşmadan tedavi edilmesine yardımcı oluyoruz.

Bu nedenle 7 yaşından itibaren Ortodonti Uzmanına muayene olunmalı ve düzenli kontroller aksatılmamalıdır.

Yetişkinlerde Ortodontik Tedaviler Kaç Yaşına Kadar Mümkün?

Her yaştan bireye hitap eden ortodonti tedavisinin süresi çeşitli etkenlere göre farklılık gösteriyor. Tedaviye başlama yaşı için herhangi bir sınır bulunmasa da diş hekimleri tarafından ergenlik dönemi öneriliyor.

Dişlerdeki şekil problemlerinin giderilmesi için modern ve başarılı bir yöntem olan ortodonti tedavisi, her yaştan bireye başarılı bir şekilde uygulanabilir. Bir dönem çocuk yaştaki bireyler için yaygın bir şekilde gerçekleştirilen ortodonti tedavisi günümüzde yetişkinler için de sık sık tercih ediliyor.

Erken yaşlardaki çene ve diş yapısının diş teli tedavisine uygun olması tedaviden kısa süreler içinde sonuç alınmasını sağlıyor. Her ne kadar erken yaşlarda gerçekleştirilen ortodonti tedavisi daha avantajlı olsa da bu tedavi için maksimum yaş sınırı bulunmuyor.

Şeffaf Plaklar ile Ortodonti

Günümüzde kullanımı gittikçe artan şeffaf plak tedavisi, braket ve teller kullanılmadan, daha az görünür ve takıp çıkarılabilir splintler ile uygulanan ortodontik tedavi yöntemidir.

Şeffaf Plak Tedavisinin Avantajları

• Günlük yaşantınızı etkilemez, diş teli kullanımı olmadan çapraşık diş tedavisidir.
  • Şeffaf plak kullanımı sayesinde ağız içinde belli olmaz.
  • Şeffaf plaklar yemek yerken veya bir şey içerken çıkartıla bilinir.
  • Metal, braket ve tel kullanımı yoktur.
  • Ağız içi tarayıcılar aracılığı ile tedavi sonucu hakkında ön bilgilendirme verir.
  • Neredeyse görünmez oldukları için estetiktirler.

Şeffaf Plak Tedavisinde Ağrı Olur Mu?

Şeffaf plakları ilk taktığınızda dişlerin hareketlerinden dolayı bir baskı hissedebilirsiniz. Bu durum 3-4 gün içerisinde düzelmektedir.

Şeffaf Plaklar Konuşmamı Etkiler Mi?

Şeffaf plaklar konuşmanızı etkilemez. Ancak ilk taktığınız dönemde dilinize takılabilir bu durum en geç  hafta  1 hafta içerisinde düzelmektedir.

Şeffaf Plakları Kaç Saat Takmam Gerekiyor?

Şeffaf plaklar günde 22 saat takılması önerilir. Bu tedavi yönteminde süre konusunda disiplinli olmak başarıyı etkiler.

Ortodontik Tedavi Sırasında Dikkat Edilmesi Gerekenler

Braketlerin kırılmasına ve tellerin kopmasına neden olacak yiyeceklerden uzak durulması gerekmektedir. Özellikle çocukların, aileleri tarafından biliçlendirilmesi ve durumun önemini kavramaları çok önemlidir.

Ortodontik Tedavisi Süresince Yenmemesi Gereken Yiyecekler ve İçecekler

• Sert Kuruyemişler